Digitalni repozitorij raziskovalnih organizacij Slovenije

Izpis gradiva
A+ | A- | Pomoč | SLO | ENG

Naslov:Prvi koraki do seznama temeljnega šolskega besedišča
Avtorji:ID Kosem, Iztok (Avtor)
ID Pori, Eva (Avtor)
Datoteke:URL URL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://www.sodobna-pedagogika.net/clanki/03-2025_prvi-koraki-do-seznama-temeljnega-solskega-besedisca/
 
.pdf PDF - Predstavitvena datoteka, prenos (697,11 KB)
MD5: A66D8FBD40D31EB6A62744F9A35505AE
 
Jezik:Slovenski jezik
Tipologija:1.01 - Izvirni znanstveni članek
Organizacija:Logo ZDPDS - Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije
Povzetek:V prispevku obravnavamo izdelavo seznama temeljnega šolskega besedišča za slovenski jezik, ki bi bil primerljiv s podobnimi seznami, kot jih poznamo za angleščino in druge jezike. Takšni seznami ne služijo le za izboljšavo učnih gradiv in jezikovnih orodij za slovenščino, temveč lahko prispevajo tudi k nadgradnji učnih gradiv za druge predmete in k oblikovanju učnih ciljev. V uvodnem delu najprej ponudimo pregled obstoječih seznamov besed za tuje jezike, nato pa predstavimo relevantne obstoječe sezname za slovenščino, s poudarkom na referenčnem seznamu splošnega besedišča in dveh seznamih učbeniškega besedišča. Sledi podrobna predstavitev relevantnih aktualnih korpusnih virov na področju slovenščine v šolskem okolju. Nato izvedemo analizo obstoječih seznamov besed za slovenščino, v kateri jih primerjamo med sabo in s seznami besed iz relevantnih korpusov, pri čemer preučujemo skladnosti in razlike v zajetju ključnih besed. Izkaže se, da ima vsak seznam določene pomanjkljivosti, poleg tega pa je treba upoštevati razliko med recepcijo in produkcijo. Opravimo tudi diahrono analizo izbranega vzorca besed iz korpusov učbenikov in šolskih izdelkov, ki razkrije spremembe v rabi besed ne zgolj na časovni, temveč tudi na pomenski ravni. V zaključku povzamemo glavne ugotovitve raziskave in izpostavimo predloge za nadaljnje raziskave, ki bi lahko prispevale k izdelavi celovitega in funkcionalnega seznama temeljnega šolskega besedišča za slovenski jezik.
Ključne besede:seznami besed, raba jezika v šoli, korpus Šolar, korpus Učbeniki
Status publikacije:Objavljeno
Verzija publikacije:Objavljena publikacija
Datum objave:31.10.2025
Leto izida:2025
Št. strani:str. 9-38
Številčenje:Letn. 76 = 142, št. 3
PID:20.500.12556/DiRROS-24460 Novo okno
UDK:373.3
ISSN pri članku:0038-0474
DOI:10.63384/sptB53z794s Novo okno
COBISS.SI-ID:259189507 Novo okno
Datum objave v DiRROS:30.11.2025
Število ogledov:92
Število prenosov:35
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
  
Objavi na:Bookmark and Share


Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše podrobnosti ali sproži prenos.

Gradivo je del revije

Naslov:Sodobna pedagogika
Skrajšan naslov:Sodob. pedagog.
Založnik:Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije
ISSN:0038-0474
COBISS.SI-ID:761348 Novo okno

Licence

Licenca:CC BY-SA 4.0, Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna
Povezava:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.sl
Opis:Ta licenca Creative Commons je zelo podobna običajni licenci Priznanje avtorstva, vendar zahteva, da so materialne avtorske pravice na izpeljanih delih upravljane z enako licenco.

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:First steps towards a list of basic school vocabulary
Povzetek:In this paper, we address the issue of creating a list of basic school vocabulary for the Slovene language that would be comparable to similar word lists we know for English and other languages. Such word lists not only serve to improve teaching materials and language tools for Slovene, but can also contribute to the upgrading of teaching materials for other subjects and to the development of teaching standards. In the introductory section, we first provide an overview of existing word lists for foreign languages, and then present the relevant existing word lists for Slovene, focusing on a reference list of general vocabulary and two lists of textbook vocabulary. This is followed by a detailed presentation of relevant current corpus resources for Slovene in the school environment. We then conduct an analysis of the existing Slovene vocabulary lists, comparing them with each other and with word lists from relevant corpora, examining consistencies and differences in coverage of key lexical units. It turns out that each list has certain shortcomings and that the difference between reception and production has to be taken into account. We also perform a diachronic analysis of a selected sample of words from the corpora of textbooks and school written products, which reveals changes in word usage not only at the temporal level but also at the semantic level. In conclusion, we summarise the main findings of the study and highlight suggestions for further research that could contribute to the production of a comprehensive and functional list of basic school vocabulary for the Slovene language.
Ključne besede:word lists, language use in schools, corpus Šolar, corpus of textbooks


Zbirka

To gradivo je del naslednjih zbirk del:
  1. Sodobna pedagogika

Nazaj