Digital repository of Slovenian research organisations

Show document
A+ | A- | Help | SLO | ENG

Title:Prvi koraki do seznama temeljnega šolskega besedišča
Authors:ID Kosem, Iztok (Author)
ID Pori, Eva (Author)
Files:URL URL - Source URL, visit https://www.sodobna-pedagogika.net/clanki/03-2025_prvi-koraki-do-seznama-temeljnega-solskega-besedisca/
 
.pdf PDF - Presentation file, download (697,11 KB)
MD5: A66D8FBD40D31EB6A62744F9A35505AE
 
Language:Slovenian
Typology:1.01 - Original Scientific Article
Organization:Logo ZDPDS - Association of Societies of Educational Workers of Slovenia
Abstract:V prispevku obravnavamo izdelavo seznama temeljnega šolskega besedišča za slovenski jezik, ki bi bil primerljiv s podobnimi seznami, kot jih poznamo za angleščino in druge jezike. Takšni seznami ne služijo le za izboljšavo učnih gradiv in jezikovnih orodij za slovenščino, temveč lahko prispevajo tudi k nadgradnji učnih gradiv za druge predmete in k oblikovanju učnih ciljev. V uvodnem delu najprej ponudimo pregled obstoječih seznamov besed za tuje jezike, nato pa predstavimo relevantne obstoječe sezname za slovenščino, s poudarkom na referenčnem seznamu splošnega besedišča in dveh seznamih učbeniškega besedišča. Sledi podrobna predstavitev relevantnih aktualnih korpusnih virov na področju slovenščine v šolskem okolju. Nato izvedemo analizo obstoječih seznamov besed za slovenščino, v kateri jih primerjamo med sabo in s seznami besed iz relevantnih korpusov, pri čemer preučujemo skladnosti in razlike v zajetju ključnih besed. Izkaže se, da ima vsak seznam določene pomanjkljivosti, poleg tega pa je treba upoštevati razliko med recepcijo in produkcijo. Opravimo tudi diahrono analizo izbranega vzorca besed iz korpusov učbenikov in šolskih izdelkov, ki razkrije spremembe v rabi besed ne zgolj na časovni, temveč tudi na pomenski ravni. V zaključku povzamemo glavne ugotovitve raziskave in izpostavimo predloge za nadaljnje raziskave, ki bi lahko prispevale k izdelavi celovitega in funkcionalnega seznama temeljnega šolskega besedišča za slovenski jezik.
Keywords:seznami besed, raba jezika v šoli, korpus Šolar, korpus Učbeniki
Publication status:Published
Publication version:Version of Record
Publication date:31.10.2025
Year of publishing:2025
Number of pages:str. 9-38
Numbering:Letn. 76 = 142, št. 3
PID:20.500.12556/DiRROS-24460 New window
UDC:373.3
ISSN on article:0038-0474
DOI:10.63384/sptB53z794s New window
COBISS.SI-ID:259189507 New window
Publication date in DiRROS:30.11.2025
Views:85
Downloads:34
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
  
Share:Bookmark and Share


Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click on the title to get all document metadata.

Record is a part of a journal

Title:Sodobna pedagogika
Shortened title:Sodob. pedagog.
Publisher:Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije
ISSN:0038-0474
COBISS.SI-ID:761348 New window

Licences

License:CC BY-SA 4.0, Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International
Link:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Description:This Creative Commons license is very similar to the regular Attribution license, but requires the release of all derivative works under this same license.

Secondary language

Language:English
Title:First steps towards a list of basic school vocabulary
Abstract:In this paper, we address the issue of creating a list of basic school vocabulary for the Slovene language that would be comparable to similar word lists we know for English and other languages. Such word lists not only serve to improve teaching materials and language tools for Slovene, but can also contribute to the upgrading of teaching materials for other subjects and to the development of teaching standards. In the introductory section, we first provide an overview of existing word lists for foreign languages, and then present the relevant existing word lists for Slovene, focusing on a reference list of general vocabulary and two lists of textbook vocabulary. This is followed by a detailed presentation of relevant current corpus resources for Slovene in the school environment. We then conduct an analysis of the existing Slovene vocabulary lists, comparing them with each other and with word lists from relevant corpora, examining consistencies and differences in coverage of key lexical units. It turns out that each list has certain shortcomings and that the difference between reception and production has to be taken into account. We also perform a diachronic analysis of a selected sample of words from the corpora of textbooks and school written products, which reveals changes in word usage not only at the temporal level but also at the semantic level. In conclusion, we summarise the main findings of the study and highlight suggestions for further research that could contribute to the production of a comprehensive and functional list of basic school vocabulary for the Slovene language.
Keywords:word lists, language use in schools, corpus Šolar, corpus of textbooks


Collection

This document is a part of these collections:
  1. Sodobna pedagogika

Back