Digitalni repozitorij raziskovalnih organizacij Slovenije

Izpis gradiva
A+ | A- | Pomoč | SLO | ENG

Naslov:Addressing the paradox of rest with innovative technologies
Avtorji:ID Pišot, Rado (Avtor)
ID Marušič, Uroš (Avtor)
ID Šlosar, Luka (Avtor)
Datoteke:.pdf PDF - Predstavitvena datoteka, prenos (289,90 KB)
MD5: 7E3496FACBB34DB5BD10962E135E7523
 
URL URL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://sciendo.com/article/10.2478/sjph-2025-0009
 
Jezik:Angleški jezik
Tipologija:1.03 - Drugi znanstveni članki
Organizacija:Logo ZRS Koper - Znanstveno-raziskovalno središče Koper / Centro di Ricerche Scientifiche Capodistria
Povzetek:The paradox of rest lies in its dual nature: essential for recovery yet potentially harmful when prolonged. Prolonged physical inactivity (PI) significantly contributes to non-communicable diseases (NCDs). Studies show nearly a third of adults worldwide were insufficiently active in 2022, with the economic costs of PI projected to reach INT$520 billion by 2030. Bedrest models have illuminated the rapid onset of insulin resistance, general functional decline and muscle atrophy associated with PI, particularly in hospitalised older adults. Innovative technologies, such as extended reality (XR), offer promising solutions for mitigating the effects of PI and can enhance non-physical rehabilitation techniques such as motor imagery and action observation. These technologies provide immersive, personalised therapeutic experiences that engage multiple senses, transforming passive recovery into an active process and addressing both the physical and cognitive consequences of inactivity. Results of bedrest study showed significant preservation of muscle mass, improved strength and enhanced insulin sensitivity in the intervention group compared to controls. These findings highlight the potential of XRbased strategies in addressing structural and functional declines during inactivity. As part of the Interreg VI-A Italia-Slovenija project X-BRAIN.net, advanced XR-equipped active rooms were developed to aid post-stroke rehabilitation in acute care settings. XR technologies, particularly VR, have shown promise in providing dynamic and adaptable therapeutic environments that facilitate early and targeted interventions. Future advancements focus on integrating XR with brain-computer interfaces (BCIs) and synchronised visual-haptic neurofeedback, enhancing sensorimotor cortical activation and improving rehabilitation outcomes. Comprehensive multimodal approaches, including nutritional, physical and non-physical interventions, are emerging as effective strategies to personalise and optimise patient recovery.
Ključne besede:physical inactivity, functional and cognitive decline, rehabilitation, extended reality, multimodal interventions
Verzija publikacije:Objavljena publikacija
Datum objave:01.01.2025
Leto izida:2025
Št. strani:str. 68-72
Številčenje:Letn. 64, št. 2
PID:20.500.12556/DiRROS-21634 Novo okno
UDK:798.01:159
ISSN pri članku:1854-2476
DOI:10.2478/sjph-2025-0009 Novo okno
COBISS.SI-ID:228044803 Novo okno
Avtorske pravice:© 2025 Rado PIŠOT et al., published by Sciendo
Opomba:Nasl. z nasl. zaslona; Opis vira z dne 5. 3. 2025;
Datum objave v DiRROS:05.03.2025
Število ogledov:526
Število prenosov:316
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
  
Objavi na:Bookmark and Share


Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše podrobnosti ali sproži prenos.

Gradivo je del revije

Naslov:Slovenian journal of public health : the journal of National Institute of Public Health
Založnik:Nacionalni inštitut za javno zdravje
ISSN:1854-2476
COBISS.SI-ID:220604160 Novo okno

Licence

Licenca:CC BY-NC-ND 3.0, Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 3.0 Nedoločena
Povezava:https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.sl
Opis:Dovoljuje kopiranje in razširjanje vsebin v kakršnemkoli mediju in obliki. Primerno morate navesti avtorja, povezavo do licence in označiti spremembe, če so kakšne nastale. To lahko storite na kakršenkoli razumen način, vendar ne na način, ki bi namigoval na to, da dajalec licence podpira vas ali vašo uporabo dela. Te vsebine ne smete uporabiti v komercialne namene. Če vsebino predelate (remixate), uredite ali na njej gradite, spremenjene vsebine ne smete razširjati. Ne smete uporabiti pravnih določil ali tehničnih ukrepov, ki bi pravno omejili ali onemogočilo druge, da bi storili karkoli, kar licenca dovoli.

Sekundarni jezik

Jezik:Slovenski jezik
Naslov:Premagovanje paradoksa počitka z inovativnimi tehnologijami
Povzetek:Paradoks počitka leži v njegovem dvojnem značaju: nujen je za okrevanje, vendar lahko postane škodljiv, če traja predolgo. Dolgotrajna gibalna neaktivnost (GN) pomembno prispeva k nastanku kroničnih nenalezljivih bolezni (KNB). Študije kažejo, da je bilo leta 2022 skoraj tretjina odraslih na svetu premalo telesno aktivnih, ekonomski stroški KNB pa naj bi do leta 2030 dosegli 520 milijard ameriških dolarjev. Modeli raziskovanja GN z dolgotrajnim ležanjem v postelji so osvetlili hitro pojavljanje inzulinske rezistence, splošnega funkcionalnega upada ter mišične atrofije, povezane s GN, zlasti pri starejših bolnikih v bolnišnicah. Inovativne tehnologije, kot je razširjena resničnost (XR), ponujajo obetavne rešitve za omilitev učinkov GN in lahko izboljšajo ne-fizične rehabilitacijske tehnike, kot sta lastna predstavnost gibanja in opazovanje gibanja. Te tehnologije omogočajo poglobljeno, personalizirano terapevtsko izkušnjo, ki vključuje več čutov, ter spreminjajo pasivno okrevanje v aktiven proces, ki naslovi tako fizične kot kognitivne posledice neaktivnosti. Rezultati študije dolgotrajnega ležanja v postelji so pokazali znatno ohranitev mišične mase, izboljšanje moči in občutljivosti na inzulin v intervencijski skupini v primerjavi s kontrolno skupino. Ti rezultati poudarjajo potencial strategij, temelječih na XR, za reševanje strukturnih in funkcionalnih upadov med neaktivnostjo. V okviru projekta Interreg VI-A Italia-Slovenija X-BRAIN.net so bile razvite napredne aktivne sobe, opremljene z XR tehnologijami, za pomoč pri rehabilitaciji po možganski kapi v akutni fazi zdravljenja. XR tehnologije, zlasti VR, so obetavne pri zagotavljanju dinamičnih in prilagodljivih terapevtskih okolij, ki omogočajo zgodnje in ciljno usmerjene intervencije. Prihodnji napredek se osredotoča na integracijo XR z možgansko-računalniškimi vmesniki (BCI) in usklajenim vidno-haptičnim nevrofeedbackom, ki izboljšujeta aktivacijo senzor motorične skorje in izboljšujeta rezultate rehabilitacije. Celostni multimodalni pristopi, ki vključujejo prehranske, fizične in ne-fizične intervencije, postajajo učinkovite strategije za personalizacijo in optimizacijo okrevanja pacientov.
Ključne besede:gibalna neaktivnost, funkcionalni in kognitivni upad, rehabilitacija, razširjena resničnost, multimodalne intervencije


Nazaj