Digitalni repozitorij raziskovalnih organizacij Slovenije

Izpis gradiva
A+ | A- | Pomoč | SLO | ENG

Naslov:"Meč, ki prežene zlo" : numizmatični ali religijski predmet?
Avtorji:ID Grčar, Mina (Avtor)
Datoteke:URL URL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://doi.org/10.35469/poligrafi.2022.350
 
.pdf PDF - Predstavitvena datoteka, prenos (1,80 MB)
MD5: 0B6D2753BEDB298596EA1746DF9FEE81
 
Jezik:Slovenski jezik
Tipologija:1.01 - Izvirni znanstveni članek
Organizacija:Logo ZRS Koper - Znanstveno-raziskovalno središče Koper / Centro di Ricerche Scientifiche Capodistria
Povzetek:Kitajska se ponaša z dolgo in bogato tradicijo uporabe denarja in numizmatič-nih predmetov v ljudskih religijskih in vraževerskih praksah. Med najbolj posebne med njimi gotovo spadajo meči iz starih kitajskih novcev, tako imenovani bixie jian (避邪劍) ali »meči, ki preženejo zlo«. Še posebej priljubljeni so bili v času dinastije Qing (1644–1912), proti koncu katere so se vse pogosteje znašli tudi v zbirkah evropskih zbirateljev in posameznikov, ki so se tedaj mudili na Kitajskem.Slovenski etnografski muzej v Ljubljani hrani kar dva primerka takih predmetov – eden naj bi pripadal Ivanu Skušku ml., avstro-ogrskemu mornariškemu častniku ter nadušememu zbiratelju kitajskih starin in starih novcev, drugi pa misijonarju Petru Baptistu Turku, ki je na tedanjo kitajsko družbo gledal predvsem z vidika lokalnih religij in vraževerja. Kako je meč razumel vsak izmed njiju? In, širše gledano, kako se je vloga in identiteta teh mečev spremenila pri prenosu v sekundarno, evropsko okolje oziroma kako so jih razumeli njihovi novi lastniki? Kako jih danes kategorizirajo evropski muzeji? So v domeni numizmatike ali religije? ali so ti meči za obrambo pred zlimi silami morda eni tistih predmetov, ki se zaradi svoje posebne narave vztrajno izmikajo muzejski klasifikaciji?
Ključne besede:vzhodnoazijske zbirke, Skuškova zbirka, Ivan Skušek ml., stari kitajski novci, meč iz novcev, bixie jian, numizmatika, religijske prakse, vraževerske prakse, Peter Baptist Turk, Kitajska
Status publikacije:Objavljeno
Verzija publikacije:Objavljena publikacija
Datum objave:29.12.2022
Leto izida:2022
Št. strani:str. 105-135
Številčenje:Letn. 27, št. 107/108
PID:20.500.12556/DiRROS-16304 Novo okno
UDK:069.5:398.3(510)
ISSN pri članku:1318-8828
DOI:10.35469/poligrafi.2022.350 Novo okno
COBISS.SI-ID:136337155 Novo okno
Avtorske pravice:ZRS Koper
Datum objave v DiRROS:28.02.2023
Število ogledov:375
Število prenosov:164
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
  
Objavi na:Bookmark and Share


Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše podrobnosti ali sproži prenos.

Gradivo je del revije

Naslov:Poligrafi. revija za religiologijo, mitologijo in filozofijo
Skrajšan naslov:Poligrafi
Založnik:Nova revija, Društvo za primerjalno religiologijo, Nova revija, Društvo za primerjalno religiologijo, Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, Društvo za primerjalno religiologijo, Znanstveno-raziskovalno središče, Annales ZRS, Društvo za primerjalno religiologijo
ISSN:1318-8828
COBISS.SI-ID:59336192 Novo okno

Gradivo je financirano iz projekta

Financer:ARRS - Agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije
Številka projekta:J6-3133
Naslov:Osiroteli predmeti: obravnava vzhodnoazijskih predmetov izven organiziranih zbirateljskih praks v slovenskem prostoru

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:The "evil-warding sword" : ǂa ǂnumismatic or religious artefact?
Povzetek:China boasts a long and rich tradition of using money and numismatic objects as part of popular religious and superstitious practices. Chinese coin-swords, the so-called bixie jian (避邪劍) or “evil-warding swords,” certainly represent some of the most curious objects of the kind. They enjoyed great popularity during the Qing dynasty (1644–1912), toward the end of which they also found their way into the possessions of European collectors and individuals who visited China at the time.The Slovene Ethnographic Museum in ljubljana holds two specimens of Chinese coin-swords – one is believed to have belonged to Ivan Skušek Jr., an austro--Hungarian naval officer as well as an enthusiastic collector of Chinese antiques and cash-coins, and the other to Peter Baptist Turk, a Christian missionary who saw Chinese society of the time mainly through the prism of local religions and superstitions. How did each of them view their sword? and, speaking from a broader perspective, how did the role and identity of Chinese coin-swords change after they had been transferred into a secondary, European environment? In other words, how were they understood by their new owners? How do European museums categorise them today? Do they belong to the domain of numismatics or religion? Or do “evil-warding swords” fall into the category of those objects whose specific nature makes them defy all kinds of museum classification?
Ključne besede:East-Asian collections, Skušek collection, Chinese cash-coins, coin-sword, numismatics, religious practices, superstitious practices, China


Nazaj