Digital repository of Slovenian research organisations

Show document
A+ | A- | Help | SLO | ENG

Title:Technological salvation : Neuralink's campaign through the lens of religious symbolism
Authors:ID Štivić, Stjepan (Author)
Files:.pdf PDF - Presentation file, download (302,44 KB)
MD5: 1B47C3B26FE089159EA93369CC8C5269
 
URL URL - Source URL, visit https://ojs.zrs-kp.si/index.php/poligrafi/article/view/509
 
Language:English
Typology:1.01 - Original Scientific Article
Organization:Logo ZRS Koper - Science and Research Centre Koper
Abstract:This paper critically examines Neuralink’s public campaign and promotional strategies through the lens of religious symbolism and marketing ideas. positioned as a leader in brain-computer interface (BCi) development, Neuralink frames its technology not only as a groundbreaking medical intervention, capable of restor-ing various neurological problems, but also as a pathway toward human enhance-ment. The central argument is that Neuralink’s marketing model appropriates elements of Christian religious symbolism, particularly embedding the messianic attributes of Jesus Christ. Through analysis of its messaging, media presence, and charismatic leadership, the paper contends that Neuralink constructs a narrative of technological salvation. This symbolic framing serves not only to generate pub-lic trust and enthusiasm but also to distinguish Neuralink within the competitive landscape of emerging neuroethologies.
Keywords:Neuralink, religious symbolism, marketing model, technological salvation, brain-computer interfaces (BCI)
Publication date:01.01.2025
Year of publishing:2025
Number of pages:str. 241-255 339, 350
Numbering:Let. 30, št. 119/120
PID:20.500.12556/DiRROS-24885 New window
UDC:1:004.89:66/67
ISSN on article:1318-8828
DOI:10.35469/poligrafi.2025.509 New window
COBISS.SI-ID:262615043 New window
Note:Besedilo v angl.;
Publication date in DiRROS:23.12.2025
Views:15
Downloads:13
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
  
Share:Bookmark and Share


Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click on the title to get all document metadata.

Record is a part of a journal

Title:Poligrafi : revija za religiologijo, mitologijo in filozofijo
Shortened title:Poligrafi
Publisher:Nova revija, Društvo za primerjalno religiologijo, Nova revija, Društvo za primerjalno religiologijo, Univerza na Primorskem, Znanstveno-raziskovalno središče, Univerzitetna založba Annales, Društvo za primerjalno religiologijo, Znanstveno-raziskovalno središče, Annales ZRS, Društvo za primerjalno religiologijo
ISSN:1318-8828
COBISS.SI-ID:59336192 New window

Secondary language

Language:Slovenian
Title:Tehnološka odrešitev
Abstract:Prispevek kritično analizira javno kampanjo in promocijske strategije podjetja Neuralink skozi prizmo religiozne simbolike in marketinških konceptov. Neura-link, ki je vodilni akter na področju razvoja vmesnikov med možgani in računal-nikom (BCi), svojo tehnologijo predstavlja ne le kot prelomno medicinsko inter-vencijo, sposobno obnavljanja različnih nevroloških funkcij, temveč tudi kot pot k nadgradnji človeških zmožnosti. osrednja teza prispevka je, da marketinški model podjetja Neuralink povzema elemente krščanske religiozne simbolike, pri čemer zlasti vgrajuje mesijanske lastnosti Jezusa Kristusa. Skozi analizo komunikacijskih strategij, medijske prisotnosti in karizmatičnega vodstva članek zagovarja tezo, da Neuralink gradi naracijo tehnološkega odrešenja. Tak simbolni okvir ne spodbuja le zaupanja in navdušenja javnosti, temveč tudi omogoča, da se Neuralink razlikuje v konkurenčnem prostoru razvijajočih se nevrotehnologij.
Keywords:Neuralink, verska simbolika, marketinški model, tehnološka odrešitev


Back