Digital repository of Slovenian research organisations

Show document
A+ | A- | Help | SLO | ENG

Title:Sistematično poučevanje govornega nastopanja pri slovenščini kot izhodišče za medpredmetno povezovanje in razvijanje raznojezične zmožnosti
Authors:ID Žmavc, Janja (Author)
Files:URL URL - Source URL, visit https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/839
 
.pdf PDF - Presentation file, download (11,67 MB)
MD5: 6E67FF88369A2E5941856C8663E96E7E
 
Language:English
Typology:1.16 - Independent Scientific Component Part or a Chapter in a Monograph
Organization:Logo PI - Educational Research Institute
Abstract:In this paper, we address the role of linguistic diversity in oral performance across the educational vertical. As a possibility for the successful implementation of cross-curricular integration through systematic and contextualised teaching of effective speaking, we present the Framework for Vertical Teaching of Oral Performance, as a basis for a holistic approach to the planning and implementation of pedagogical activities aimed at developing students' communicative competence. In the first part, we define oral performance as a multidimensional component of classical rhetoric and show the necessity of incorporating a rhetorical perspective into the conception of public speaking in education. Complementing classical rhetoric with the concept of oracy, we add a translanguaging approach to establish the link between teaching of spoken language, rhetoric as a process-based formation of a speaker, and the idiolects in the school. Finally, we present the Framework and outline main points that serve as a basis for developing pedagogical practices. The significance of a rhetorical pedagogy, which incorporates the role of institutional recognition of the individual's idiolect, is that it evokes the values of humanistic education, thus going beyond the narrow developing of linguistic skills and therefore constituting a vital part of the education’s general aims and goals.
Keywords:education, oral pefrormance, rhetoric, Slovene lessons, cross-linguistic integration, multilingualism, linguistic skills
Publication status:Published
Publication version:Version of Record
Year of publishing:2024
Number of pages:Str. 303-344
PID:20.500.12556/DiRROS-21361 New window
UDC:37.015.311:808
DOI:10.18690/um.ff.1.2024.10 New window
COBISS.SI-ID:182630403 New window
Note:Nasl. z nasl. zaslona; Opis vira z dne 26. 1. 2024;
Publication date in DiRROS:27.01.2025
Views:586
Downloads:300
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
  
Share:Bookmark and Share


Hover the mouse pointer over a document title to show the abstract or click on the title to get all document metadata.

Record is a part of a monograph

Title:Medpredmetno povezovanje in pouk jezikov
Editors:Alja Lipavic Oštir, Saša Jazbec
Place of publishing:Maribor
Publisher:Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba
Year of publishing:2024
ISBN:978-961-286-823-9
COBISS.SI-ID:181310979 New window

Licences

License:CC BY 4.0, Creative Commons Attribution 4.0 International
Link:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Description:This is the standard Creative Commons license that gives others maximum freedom to do what they want with the work as long as they credit the author.

Secondary language

Language:Slovenian
Abstract:V prispevku obravnavamo vlogo jezikovne raznolikosti v govornem nastopu kot splošno razširjeni dejavnosti učnega procesa v celotni izobraževalni vertikali, ki hkrati velja tudi za enega pogostejših elementov medpredmetnega povezovanja. Kot eno od možnosti za uspešno uresničevanje medpredmetnega povezovanja skozi sistematično in kontekstualizirano poučevanje učinkovitega govornega nastopanja predstavljamo okvir vertikalnega poučevanja govornega nastopanja, s katerim želimo učiteljem ponuditi ustrezne podlage za celovitejši pristop k načrtovanju in izvajanju pedagoških dejavnosti, katerih cilj je razvijanje sporazumevalne zmožnosti učencev. V prvem delu najprej opredelimo govorno nastopanje kot kompleksno, večdimenzionalno sestavino klasične retorike, orišemo značilnosti njegovega uresničevanja v osnovnošolskem kontekstu ter pokažemo na nujnost vključitve retorične perspektive v pojmovanje in poučevanje govornega nastopanja v sodobnem izobraževanju. Na podlagi klasične retorične konceptualizacije govornega nastopa, ki jo dopolnimo s sodobnim konceptom zmožnosti učinkovitega govornega sporazumevanja (angl. oracy), nato s pomočjo pristopa medjezikovnega prehajanja (angl. translanguaging) vzpostavimo povezavo med sistematičnim poučevanjem govorjenega jezika, retoriko kot procesnim razvijanjem zmožnosti (javnega) govornega nastopanja ter zavedanjem o pomenu razvijanja in spodbujanja posameznikovega idiolekta v formalnem šolskem okolju. V sklepnem delu podrobneje predstavimo okvir vertikalnega poučevanja govornega nastopanja ter pozovemo k raziskovanju in razvijanju praks za sistematično poučevanje govornega nastopanja, ki vključujejo medpredmetno povezovanje in pluralistične pristope k jezikom ter kulturam.
Keywords:vzgoja in izobraževanje, govorno nastopanje, retorika, večjezičnost, pouk slovenščine, jezikovna raznolikost, medpredmetno povezovanje, medjezikovno prehajanje, poučevanje govornega nastopanja


Back