Digitalni repozitorij raziskovalnih organizacij Slovenije

Izpis gradiva
A+ | A- | Pomoč | SLO | ENG

Naslov:Izzivi uporabe umetne inteligence pri študijski analizi družboslovnih besedil
Avtorji:ID Kos, Živa (Avtor)
ID Mažgon, Jasna (Avtor)
Datoteke:URL URL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://www.sodobna-pedagogika.net/clanki/02-2025_izzivi-uporabe-umetne-inteligence-pri-studijski-analizi-druzboslovnih-besedil/
 
.pdf PDF - Predstavitvena datoteka, prenos (1004,82 KB)
MD5: 007375E6E662C38B4C6BE06C479587B6
 
Jezik:Slovenski jezik
Tipologija:1.01 - Izvirni znanstveni članek
Organizacija:Logo ZDPDS - Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije
Povzetek:Vse pogostejša uporaba umetne inteligence v izobraževanju, zlasti velikih jezikovnih modelov (v nadaljevanju VJM, konkretno ChatGPT in Microsoft Copilot), prinaša tako izzive kot priložnosti. Ti VJM lahko izvajajo naloge, ki zahtevajo obdelavo naravnega jezika, od odgovarjanja na vprašanja do reševanja problemov. Vključevanje VJM v izobraževanje odpira vrsto dilem glede verodostojnosti in zanesljivosti informacij, vloge učitelja, narave učenja ipd., pri čemer je v ospredju potreba po vodeni uporabi VJM v procesih izobraževanja. Prispevek se osredotoča na uporabo VJM pri analizi družboslovnih in humanističnih besedil. V pilotni raziskavi smo primerjali epistemološke in metodološke pristope VJM s tradicionalno, samostojno analizo literature (poglobljeno branje) in razlike v rezultatih. Raziskava, izvedena s 17 študenti prvega letnika magistrskega študija sociologije, razkriva, da VJM sicer lahko optimizirajo oblikovanje povzetkov in zagotavljanje osnovnih informacij, a hkrati postavljajo pod vprašaj poglobljenost in nepristranskost vsebine. Ob tem smo raziskovali, kako hibridni pristop, ki združuje orodja umetne inteligence s tradicionalnimi metodami branja in poglobljene analize, ponuja obetaven način za izboljšanje strategij učenja in poučevanja ter lahko izboljša kritične analitične spretnosti, ki so ključne za didaktiko v digitalni dobi.
Ključne besede:veliki jezikovni modeli, hibridni pristop, refleksija, didaktika sociologije, analiza besedil
Status publikacije:Objavljeno
Verzija publikacije:Objavljena publikacija
Datum objave:01.06.2025
Leto izida:2025
Št. strani:str. 29-43
Številčenje:Letn. 76 = 142, št. 2
PID:20.500.12556/DiRROS-24466 Novo okno
UDK:378:371.64
ISSN pri članku:0038-0474
DOI:10.63384/spB52z838s Novo okno
COBISS.SI-ID:245042179 Novo okno
Datum objave v DiRROS:30.11.2025
Število ogledov:77
Število prenosov:40
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
  
Objavi na:Bookmark and Share


Postavite miškin kazalec na naslov za izpis povzetka. Klik na naslov izpiše podrobnosti ali sproži prenos.

Gradivo je del revije

Naslov:Sodobna pedagogika
Skrajšan naslov:Sodob. pedagog.
Založnik:Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije
ISSN:0038-0474
COBISS.SI-ID:761348 Novo okno

Licence

Licenca:CC BY-SA 4.0, Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna
Povezava:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.sl
Opis:Ta licenca Creative Commons je zelo podobna običajni licenci Priznanje avtorstva, vendar zahteva, da so materialne avtorske pravice na izpeljanih delih upravljane z enako licenco.

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Challenges of Using Artificial Intelligence in the Academic Analysis of Social Science Texts
Povzetek:The increasing use of artificial intelligence (AI) in education, in particular large-scale language models (LLMs) such as ChatGPT and Microsoft Copilot, offers both challenges and opportunities. These LLMs can perform tasks that require natural language processing, from answering questions to solving problems. The integration of LLMs in education raises a number of dilemmas regarding the credibility and reliability of the information, the role of the teacher, the nature of learning, etc., with the need for a guided use of LLMs in educational processes being at the forefront. This paper focuses on the use of LLMs in the analysis of social studies and humanities texts. In a pilot study, we compared the epistemological and methodological approaches of LLMs with traditional, stand-alone literature analysis (deep reading) and compared the differences in results. The study, conducted with 17 first-year MA students in Sociology, reveals that while LLMs can optimise the creation of summaries and the provision of background information, they also call into question the depth and impartiality of the content. In doing so, we have explored how a hybrid approach, combining AI tools with traditional methods of reading and in-depth analysis, offers a promising way to improve learning and teaching strategies and can enhance critical analytical skills that are crucial for didactics in the digital age.
Ključne besede:large language models, hybrid approach, reflection, didactics of sociology, word analysis


Zbirka

To gradivo je del naslednjih zbirk del:
  1. Sodobna pedagogika

Nazaj